Suksess for Kari-Celine i Landsmesterskapet på skøyter

Postet av Skreia Skøyteklubb Toten den 13. Feb 2017

Det ble et suksessfullt Landsmesterskap i Drammen i helga for SSK Totens eneste deltager. Kari-Celine Reiss-Jacobsen kom hjem med hele 1 gull, 2 sølv og 1 bronsemedalje, i tillegg til en 4. plass. I tillegg fikk hun meg seg premien som beste sammenlagtløper i sin klasse.

Landsmesterskapet arrangeres som et mesterskap over enkeltdistanser for klassene 12-16 år. Kari-Celine går i klassen J-13.

Mesterskapet begynte på fredag 10/2 med fellesstart. Dette var første gangen det arrangeres fellesstart i LM. Vi hadde stor tro på medalje på forhånd, og sølvmedalje bak Julie Lu Sægrov Aske fra Stavanger/Sandens er meget godkjent.

Lørdag 11/2 begynte med 500 m. Dette var den individuelle distansen hvor Kari-Celine på forhånd hadde den dårligste rankingen. Det ble et litt stressa løp, med litt dårlig teknikk på henne (49,57) . Men 4. plass er godkjent. Vilde Vatn fra Falken vant med 48,02 foran Julie Lu Sægrov Aske (48,72) og Sarah Marie Sanderud, Nord-Odal IL (49,02).

På 1500 hadde vi større forhåpninger om medalje. Kari-Celine gikk i par med Julie, og lå litt etter de første 3 rundene. En sterk avslutningsrunde gjorde at hun nærmet seg, men det holdt ikke helt inn. 2.33,98 på Kari-Celine og 2.33,15 på Julie. I paret etter kom Sarah Marie, og hun åpnet et sekund saktere enn Kari-Celine. Hun tok sakte, men sikkert noen 10-deler pr runde, men var noen 100-deler for sent i mål med 2.34,09. Ny sølv til Kari-Celine.

Lagtempokonkurranse går som en kretskonkurranse med 3 løpere på hvert lag. Kari-Celine utgjorde laget til Oppland skøytekrets sammen med sine venninner fra Sør-Fron, Arwen Szygenda og Malin Øverjordet.

Jentene la en god slagplan på forhånd når det gjaldt føringer og vekslinger, og det resulterte i en overraskende og meget gledelig bronsemedalje. Morsomt for jentene å stå på pallen som et lag.

Søndag var det 1000 meter - den distansen Kari-Celine har vært best på resultatmessig i vinter.

Hun gikk i par med Sarah Marie. En god åpning ble fulgt opp av en råsterk andrerunde. Selv om rundetiden gikk litt mye opp på sisterunden, var andrerunden så god at Sarah Marie og Julie ikke klarte å svare. Det ble en solid seier med 1.37,18 foran Sarah Marie 1.38,56 og Julie 1.40,72.

Tidene på 1000 og 1500 er "utepers'er" for Kari-Celine.

Dette var Kari-Celines første LM-gull og LM-medaljer på langbane. I sin LM-debut i J-12 i fjor klarte hun 4. plass som best. Hun har imidlertid LM-gull på kortbane (Short Track) i J-12 fra fjorårssesongen, og er med dette en av meget få utøvere som er Landsmester i begge disse grenene.

Vi gratulerer Kari-Celine med innsatsen. Og retter en takk til ildsjeler i klubben og sponsorer som gjør dette mulig.

Som liten klubb med få løpere er vi også avhengig av at de løperne som vil satse litt ekstra får tilgang på gode treningsmiljøer. I så måte får vi i SSK Toten god hjelp fra spesielt Nord-Odal IL, og også Sør-Fron IL. Takk til disse også.

Vi må også passe på å sende gratulasjoner til begge disse klubbene. Nord-Odal IL (tidl. Sand) ble mestvinnende klubb i LM. Meget imponerende når man vet befolkningstallet i Odalen. Totningen Sander Eitrem ble en av medaljevinnerne for Nord-Odal med sølv på fellesstart i G-14.

Sør-Fron hadde med 2 løpere i LM, begge i J-14. Og begge 2 reiste hjem til Gudbrandsdalen med individuelle medaljer, i tillegg til lagtempobronsen. Imponerende av trener Jan Petter Stebergløkken's utøvere.

Neste år håper vi i SSK Toten at vi klarer å få kvalifisert inn 1 løper til i LM, slik at vi stiller med 2 utøvere da.

For komplette resultater og øvrig info om årets Landsmesterskap se: http://www.drammenssk.org/forside